• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
401
Mottagna reaktioner
167
Poäng
347
Det är i ärlighetens namn inte så mycket pengar det egentligen är tal om.

Vad kan man betala i snitt i räntor även här på forumet? Kan det vara cirka 70.000 i rena räntekostnader? Det är 21.000 kronor över ett helt år.

Lika mycket (nästan) som samtliga nu får i sänkt skatt från årsskiftet. Det går nästan jämnt ut.

Jag har egentligen två problem med detta bara, dels att man borde infört det 2026 och inte 2025. Dels också att man fortfarande ska skatta på pengar man lånar ut. Det är ju jävligt fel, underskott ska beskattas men även överskott.

Skatt är fan stöld.

Tycker väl det är bra men hade såklart valt att behålla ränteavdragen. En morot att få ner sina skulder. Kommer kunna jämka lika mycket nästa år / något mindre, dock utan att få återbäring 2026(brukar jämka 50% mot vad jag egentligen kan).
Tills 2026 bör jag ha fått bort en del skräp.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Det är i ärlighetens namn inte så mycket pengar det egentligen är tal om.

Vad kan man betala i snitt i räntor även här på forumet? Kan det vara cirka 70.000 i rena räntekostnader? Det är 21.000 kronor över ett helt år.

Lika mycket (nästan) som samtliga nu får i sänkt skatt från årsskiftet. Det går nästan jämnt ut.

Jag har egentligen två problem med detta bara, dels att man borde infört det 2026 och inte 2025. Dels också att man fortfarande ska skatta på pengar man lånar ut. Det är ju jävligt fel, underskott ska beskattas men även överskott.

Skatt är fan stöld.
Det är väl många som sitter med 1 miljon eller mer i blanco och underskott på betydligt mer än 70000? Tycker det handlar om stora summor i många inlägg. Och en minskning på 2000 kr i månaden netto kan ju vara förödande för många, särskilt om nedtrappningen ska gå så snabbt så man inte hinner sälja av grejer, skaffa extrajobb eller byta jobb eller sänka andra kostnader ( om det ens är åtgärder som finns att ta till). Och är förmodligen inte de som tjänar på att ISK sparande får sänkt skatt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Det är väl många som sitter med 1 miljon eller mer i blanco och underskott på betydligt mer än 70000?

Om du har 1.000.000 i blancolån med en ränta på 7-8% så är det ju ungefär 70-80.000 du betalar per år i ränta. Utav detta får du sedan 30%.
Naturligtvis har vissa mer, jag hade nästan två som mest. Men jag skulle ändå tro att runt 800.00 är någon form utav snitt här på forumet.

Däremot har ju många även andra "dyrare" räntor och lån men många utav dessa har ju försvunnit genom åren det är väl ett handfull kvar bara.
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
401
Mottagna reaktioner
167
Poäng
347
Om du har 1.000.000 i blancolån med en ränta på 7-8% så är det ju ungefär 70-80.000 du betalar per år i ränta. Utav detta får du sedan 30%.
Naturligtvis har vissa mer, jag hade nästan två som mest. Men jag skulle ändå tro att runt 800.00 är någon form utav snitt här på forumet.

Däremot har ju många även andra "dyrare" räntor och lån men många utav dessa har ju försvunnit genom åren det är väl ett handfull kvar bara.

Tror det är betydligt mer ränta som betalas då många sitter med skitkrediter och snabblån tillsammans med vettiga blanccolån från större banker.
6-7% är väl rätt svårt att få på ett blancco.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Tror det är betydligt mer ränta som betalas då många sitter med skitkrediter och snabblån tillsammans med vettiga blanccolån från större banker.
6-7% är väl rätt svårt att få på ett blancco.

Men räkna högt då. 10% på en miljon. Då betalar du 100.000 på ett år i ränta - det är 15.000 du får tillbaka nästa år istället för 30.000

Ja det är mycket med 15.000 men som sagt det är lika mycket som man får i sänkt skatt då det blir ju att det går jämnt ut.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Det är i ärlighetens namn inte så mycket pengar det egentligen är tal om.

Vad kan man betala i snitt i räntor även här på forumet? Kan det vara cirka 70.000 i rena räntekostnader? Det är 21.000 kronor över ett helt år.

Lika mycket (nästan) som samtliga nu får i sänkt skatt från årsskiftet. Det går nästan jämnt ut.

Jag har egentligen två problem med detta bara, dels att man borde infört det 2026 och inte 2025. Dels också att man fortfarande ska skatta på pengar man lånar ut. Det är ju jävligt fel, underskott ska beskattas men även överskott.

Skatt är fan stöld.

Förstår hur du tänker. Lätt att bli alltför katastrofinriktad. Men samtidigt vet jag ju att du tjänar väldigt bra. Säkert välförtjänt, det är inte det. Men för många är 21000 väldigt mycket pengar. Kanske en hel månadslön eller mer om året som försvinner. Och närmare 2000 kr (för vissa ännu mer) mindre i månaden kan bli väldigt tufft för en redan tight ekonomi. Jobbskatteavdragen räknade de skulle ge i snitt 216 kr mer i månaden läste jag
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Poängen är väl att man inte ska ge skatteavdrag på något som man inte vill uppmuntra.

Samma anledning är varför man betalar knappt någon skatt på låg lön, men mycket hög skatt på hög lön - staten vill att vi arbetare ska vara fattighjon
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Har de senaste åren betalat räntor på ca 300 000 kr, varvid avdraget gett mig ca 70 000 kr fördelat på de månader jag jämkat. Nu har jag turen att 2025 är sista året jag betalar räntor, så jag drabbas bara detta år… men oavsett, att dra bort avdraget gör det mycket svårare att återbetala sina skulder, har läst att prognosen är att 30 % fler hamnar hos kfm. Skrämmande!
Samtidigt som de som har hus, bil, båt och aktier som säkerhet får fortsätta med avdragen…
 

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Det blir "skatteintäkter" till statskassan med ett slopat ränteavdrag 2026 så förslaget kan nog ses som spikat att gå igenom, tyvärr. Med jobbskatteavdraget i jämförelse med blancolånet kommer jag gå +- 0 grovt räknat. Jag har tur som inte är skuldsatt hårt och med adekvat ränta. Lider med er som sitter i en betydligt värre sits och hoppas ni kommer kunna vända skutan.
Fast drivmedel är ju fortfarande billigt än så länge... (sarkasm)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp